Mass Effect 3

    Mass Effect 3

    Noh, o apărut ș-ăsta într-un final. Și de-aia nu am prea fost activ online în ultima săptămână :)) Postul acesta nu conține spoilere (ceva ceva despre prima misiune)

    Câteva cuvinte fără spoilere: grafica a fost îm­bunătățită. Animațiile la început erau un pic ciudate, dar apoi și-au revenit (sau m-am obișnuit eu). Dar pentru mine, de câțiva ani încoace nu prea mai contează grafica. There’s so much detail the eye can see. Eu mă joc mai mult pentru poveste.

    Combatul a fost îm­bunătățit. Pe normal nu mai sunt probleme cu lipsa de thermal clips. S-a făcut o mică schimbare la ce clase care arme le pot duce: acum toate clasele pot duce toate armele, dar fiecare armă are o greutate și fiecare clasă are o greutate maximă pe care o poate duce fără penalizări. Dacă cari mai multe chestii power cooldownul crește, dar dacă cari mai puține, scade. De asemenea, apar iar upgradeuri la arme, dar într-o variant mai ușor de ad­min­is­trat decât în Mass Effect (îs vreo 5-6 tipuri de upgradeuri pentru fiecare armă, și când mai culegi un upgrade de același tip, îi crește automat nivelul). Apare iar grenada și meleeul este refăcut, pentru poți să îi tuni una cu omnitool blade :>:>.

    Ca loc de des­fășu­rare, e... meh. Citadel e mai mare ca în 2, dar nu la fel de mare ca în 1 (în opinia mea), dar măcar apar câteva locații noi.  Din păcate, Citadel e singurul loc unde te poți plimba liber să explorezi. În rest peste tot ai misiuni și un traseu destul de liniar.  Mi-ar fi plăcut să mai fie planete ca și Illium în 2, sau ca Ferros și Noveria în 1 unde te plimbai în prostie și făceai sid­e­ques­turi locale.  În 3, cam toate sid­e­ques­turile le primești pe Citadel, deși unele se desfășoară altundeva. Mai sunt sid­e­ques­turi date prin email. Pe Tuchanka ai doar 3 misiuni, care îs straight­for­ward. Pe Thessia, planeta băștinașă asari, ai o singură misiune, care nici că nu ar putea fi mai lineară.

    Explorarea galaxiei s-a schimbat și ea. Nu mai e nici plimbatul enervant cu Mako-ul din 1, nici scanatul în prostie din 2, ci în fiecare sistem ai un indicator care arată cât la sută ai descoperit din „arte­factele” de acolo și poți scana cu „radarul” în spațiu și asta îți zice care planete au ceva pe ele. Planetele au maxim 1 obiect pe ele. Așa că din acest punct de vedere îi mai bine. În schimb îi enervant că sisteme noi apar după ce termini misiunile principale, și uneori primești misiuni secundare în sisteme are nu le poți accesa încă. Cât timp am pierdut uitându-mă pe harta aia căutând Hades Nexus. :|

    Mass Effect 3

    Povestea...  90% din ea e awesome. Rar mai vezi un joc care să te țină în halul ăsta și care să genereze așa emoții. You feel a connection to all those members in your team. Te reîn­tâl­nești cu toți membrii echipei tale din celelate jocuri, dar ma­jori­tatea nu vor mai face parte din squadul tău.  Și îs câteva decizii nasoale pe care trebuie să le ei și mor (foști) membrii din echipa ta - și eee tr­ri­i­i­i­i­ist. Dar și când reușești să ...... ..... cu ....... te simți laica b0ss. Din păcate, de la început se ivește o soluție Deux Ex Machina la problema cu reaperii, care să zicem că o mai poți înghite în urma a ceea ce descoperi despre ea. Dar la sfârșit îi  aproape bătaie de joc. Îs 3 finaluri principale, care fiecare din ele vine cu propriul video de ending. Știți care e diferența între cele 3 videouri? Vreo 10% din actual clips, plus nuanțele folosite. După cum se vede în imaginea alăturată, există un final albastru, un final roșu și un final verde. Literally. La sfârșit îi o rază care face ce face, și în funcție de ce alege Shepard, acea rază e roșie, albastră sau verde. În rest, secvențele epice de bătălie din video, ce se întâmplă cu Normandy - identic. Mai îs câteva permutări - dacă trăiește un anumit personaj (nu Shepard) și cât de distrus e Pământul. Cred că în total îs vreo 6 endings. În Mass Effect. Unde de-a lungul a 3 jocuri ai făcut câteva sute de alegeri care cică „in­flu­ențează” finalul. Betmen.

    Acțiunea începe la vreo 6 luni după eveni­mentele din DLC-ul Arrival din 2, când Shepard trântește un asteroid de un relay ca să îl distrugă, omorând câteva sute de mii de batarieni între timp, și apoi el este pus la răcoare de către Alliance. Abia apucă să se obișnuiască cu paturile moi și mâncarea caldă de pe Pământ, când apar reaperii. Earth is screwed in 10 seconds flat. Soldatul nostru preferat e marcat de un copil care se urcă într-un shuttle ca să scape, doar ca aceasta să fie distrusă după decolare. Shepard îi re­in­stau­rat pe post de căpitan al Normandy și este instruit să meargă să facă rost de ajutor de unde poate. Ashley vine cu tine și mai apare un tip super musculos, James Vega. Și apoi… vă zic mâine într-un post cu spoilere.

    Scopul jocului până la urmă va fi să aduni cât mai multe forțe și să salvezi Pământul. Pentru aceasta ai un Effective Military Strength  meter, care arată cât la sută din forțele galaxiei le-ai unit pentru a te ajuta. Când ajungi la vreo 40%, poți să mergi să recuperezi Pământul.  În funcție de acest număr ai acces la diferitele finaluri similare.

    Dacă finalul jocului nu e afectat de deciziile in­di­vid­uale, ci doar de statistica EMS, misiunile sunt in­flu­ențate de jocurile anterioare: dacă apare Mordin sau un random salarian, dacă Miranda supraviețuiește misiunea ei de răzbunare, cum rezolvi conflictul dintre turians și krogans, etc. Măcar atât :D

    Com­poz­i­torul muzicii s-a schimbat, și mare parte a ei a fost făcută de Clint Mansell. Hats off to the guy. Brilliant[1] soundtrack. Se potrivește superb cu atmosfera jocului, evocă superb emoțiile care trebuiesc în fiecare scenă.

    Nici nu știu ce notă să îi dau jocului. Până la ultimele 15 minute e genial, merită 10. Dar finalul nu e deloc la ce mă așteptam. Privind din anumite puncte de vedere, are sens. Din altele, e con­tra­dic­to­riu cu ce au afirmat ei despre cum se va sfârși. Și pe net umblă zvonuri că vor mai fi DLC-uri care com­pletează povestea. Așă că deocamdată mă abțin de la a da o notă jocului.

    [1] Prima melodie de pian care mi s-o blocat în cap. Ever.