rolisz's site

Mass Effect 3 - spoilerish rant

Pentru o analiză fără spoilere a jocului, citiți postul de ieri.

Here be spoilerz.

O să încep prin a zice povestea din Mass Effect 3 din punctul meu de vedere, ca să fim pe aceași pagină în momentul în care urlămvorbim civilizat unul cu altul legat de diferite aspecte fanboy/girl-ish.

Acțiunea începe la vreo 6 luni după eveni­mentele din DLC-ul Arrival din 2, când Shepard trântește un asteroid de un relay ca să îl distrugă, omorând câteva sute de mii de batarieni între timp. El este apoi pus la răcoare de către Alliance. Abia apucă să se obișnuiască cu paturile moi și mâncarea caldă de pe Pământ, când apar reaperii. Earth is screwed in 10 seconds flat. Soldatul nostru preferat e marcat de un copil care se urcă într-un shuttle ca să scape, doar ca aceasta să fie distrusă după decolare. Shepard îi re­in­stau­rat pe post de căpitan al Normandy și este instruit să meargă să facă rost de ajutor de unde poate. Ashley vine cu tine și mai apare un tip super musculos, James Vega.

Când să părăsească atmosfera Pământului, admiralul Hackett îi zice să facă o vizită la arhivele Prothean de pe Marte. Aici se reîn­tâl­nește cu Liara, care este urmărită de Cerberus, care caută aceași chestie ca și ei: The Crucible, o armă făcută de Protheans, capabilă să îi distrugă pe Reaperi. Agentul principal al Cerberus este Dr. Eva, care este un AI cu un corp umanoid și care după o scurtă bătălie, în care Ashley o încasează urât de tot, ajunge pe Normandy în AI Core.

Ajungem pe Citadel. The Council îi cam supărat că nu le-am ajutat pre­de­ce­sorii în 1 (heeey, don’t look at me like that, dis­trugerea Sovereign era mai importantă!!!), așa că nu primesc ajutor de la ei, decât pe sub masă, și cu condiții: să îi ajut pe Turians în războiul pentru planeta lor de origine: Palaven. Turienii au în schimb nevoie de krogans ca să scape de Reaperi de pe Palaven. Kroganii au în schimb nevoie de tratament pentru genophage, care îl au doar salarians. Salarienii în schimb au nevoie de... well, nothing, că Mordin te ajută oricum, numai să îl scoți viu de sub atacul Cerberus. Urmează o bătălie epică cu un Reaper pe Tuchanka, în care chemi un Thresher Maw enorm să te ajute. Epic. Doar că dupaia moare Mordin :((( Măcar Garrus rămâne cu tine pe navă.

Între timp, Normandy este bântuită: nu merg anumite sisteme, se ia curentul, etc. Doar ca să descoperi că EDI se lupta cu „soft”-ul Dr. Eva, ca să preia controlul corpului ei. Și în final reușește. EDI has a body now \:D/ Deși îmi era un pic dor de sfera albastră cu gură verticală :D Și poate veni cu tine în misiuni. Și îi probabil printre cele mai amuzante personaje, dar nu atunci când face glume: „Let me look up famous humans who exhibit such behaviour... Done”, „Let me change myself to behave like that in the future.... done”. Și între ea și Joker se stabilește o relație mai „serioasă”.

Intre timp mai faci cateva side­mis­sions care basically au formatul: cineva pe Citadel se plânge că are nevoie de X de pe planeta Y. Tu mergi în sistemul Z, planeta Y, scanezi, obtii X, mergi înapoi pe Citadel și obții rewardul. Repeat. Și mai îs câteva side­mis­sions mai in­tere­sante, legate de Cerberus, și de foștii membrii ai echipei: Jack (are păr!!!!), Samara, Jacob (s-o înmuiat tipu’, își întemeiază o familie), Miranda (still looking out for her littles sis’), Zaeed (pac-pac. La altceva nici nu te poți aștepta de la el), Kasumi (ia ghici ce face Kasumi, ciordelește tot), Grunt (cum să nu iubești acest krogan mic și drăguț? ). Apar iară rachni, și desigur iar  o picat sub controlul reaperilor. But I freed them, yet again.

Cel mai tare side­mis­sion în schimb este cel de pe Eden Prime. Déjà vu 3 years ago, doar că acuma Cerberus a atacat colonia pentru că…. au găsit un Prothean băgat într-un stasis pod (From Ashes DLC mission). Îl trezești și se alătură echipei tale, ca fiind ultima voce a Protheans și nerăbdător pentru răzbunare pentru că Reaperii au omorât trilioane din specia lui. Liara desigur este super-mega-hiper încântată că în sfârșit are ocazia să studieze a living-breathing prothean, nu doar fosile și ruine, dar tipul nu îi chiar la ce se aștepta ea (sau oricine altcineva): în loc să fie o specie nobilă, ajutătoare, etc, etc. protheanii erau niște supre­matiști absoluți, cine nu li se alătura lor (read: supunea) erau eliminați, rasele slabe trebuiau oricum eliminate și nu prea cunoștea termenul de milă. Anyway, fun guy :))) Mai ales că are ceva… spidey-sense prin care citește informații despre tine prin atingere.

Back to Citadel: Udina, membrul pământean al The Council, lucrează cu Cerberus ca să obțină controlul asupra The Citadel. Și apare Kai Leng \:D/ \:D/ (read the books). Numai că îl omoară pe Thane :(((( Și desigur, tu salvezi ziua și Ashley se alătură navei tale, doar că e cam deprimată și la un moment dat trage o beție de numa’ numa’.

Next stop: quarians. Tali’Zorah vas Normandy a ajuns Ambassador între quarians, care încearcă să reocupe planeta lor băștinașă, Ranach. Geth se apără cerând ajutor de la Reaperi. Ca norocul, Legion îi acolo și te ajută să scapi de Reaperi, dar păstrăm up­gradeurile de in­teligență pentru geth, care astfel fiecare devin autonomi și „have a soul”, iar quarians ajung pe planeta lor dragă.  Și amândoi te vor ajuta.

Apoi afli că asari au ceva artifact șhmenos ascuns pe planeta lor bășinașă, Thessia. Un mic ocol aici, aflăm că protheans și-au băgat lăbuțele puternic în evoluția asari, Liara e distrusă pentru că tot ce a crezut despre istoria dragului ei popor is just a lie. Din păcate distracția e întreruptă de Kai Leng, care ne cam bate (cu un elicopter) și fură artifactul. Pe-acasă Shepard are coșmare foarte creepy cu copilul pe care l-a văzut pe Pământ murind.

Urmează două misiuni Cerberus, unde aflăm că îs tot mai mari nesimițiți, ba chiar craaaazy, Illusive Man & Co, care a făcut un sanctuar pentru refugiații de război, doar ca să îi folosească în ex­per­i­mente pentru a studiu reaperii mai bine, iar în cele din urmă, chiar el își instalează implante Reaper. În cele din urmă dăm de artifact, îl batem pe Kai Leng, și aflăm că ultima componentă a Crucible este de fapt The Citadel, pe care reaperii au mutat-o deja lângă Pământ să o poată proteja mai bine.

Final des­ti­na­tion: Earth. Ceva speechuri epice de a aduna toate trupele din galaxie, bla bla, ceva lupte prin Londra ca să distrugi un Hades Cannon și un reaper. Ultima bătălie îi ridiculous, comparativ cu restul jocului. Te bați cu vreo 2-3 Banshees (in­doc­tri­nat­ed asari) și Brute (combinații in­doc­tri­nate de turian cu krogan) câte încap. Duck and hide. Best bet. Mnoh, cumva îs distruși și ăștia și ajungi la ultima 100 de metri, și trebuie să fugi spre raza de lumină care unește Citadela cu Pământul și pe unde cică se transportă oameni pentru a fi „har­vest­ed”. Și planul îi să mergi și tu pe acolo. Nu îi dubios deloc. Absolut deloc. Mnoh, îi o fază de  fu­u­u­u­u­u­u­u­u­u­gi fraaaaaaieeeereee *puff*laser*black­out*. Shepard se trezește tot rănit, ia un pistol și continuă, că doară îi survivor, nu? Restul toți îs morți sau gone. Ai un pistol cu gloanțe fără număr, șchiopătezi în ultimul hal, și field-of-visionul e cam dis­tor­sion­at la margini. Ajungi în lumină, zbori sus, numai să te trezești în ceva coridor dubaș, plin de cadavre și de un keeper. Cică și Anderson a urcat tot pe acolo, dar a ajuns altundeva, și vă întâlniți în centru. Urmează cel mai lung segment din joc: să șchiopătezi vreo 2-3 coridoare :|. Anderson arată ca un zombie și se mișcă ca un robot. Apare prietenul nostru comun, Illusive Man, cu o mutră dis­tor­sion­ată de im­plan­turile sale. Dume, care se termină cu mine împușcându-l pe acesta, activând The Citadel, având o con­ver­sație heart-warming cu Anderson, în timp ce privim Pământul care arde. Problem: nothing's happening with the Crucible. Shepard încearcă să ajungă la terminal încă o dată, leșină pe drum și taaaa daaa the ending is ruined.

Apare încă o lumină din tavan, îl trage pe Shepard sus, unde acesta este trezit de cine altcineva decât o hologramă a copilului care a murit pe Pământ. Se pare că acesta este „The Catalyst”, care a creat Reaperii, ca o soluție a problemei care i-a fost dată: sinteticii vor distruge toți organicii după ce sunt creați. Așa că soluția logică este să distrugi doar o mare parte din organici, cu ajutorul sin­teti­cilor numiți Reaper, să faci din ei alți sintetici, ca să îi păstrezi pentru viitor, și să repeți asta o dată la 50.000 de ani. Dar cum Shepard a ajuns unde nu a mai ajuns nimeni... el poate să preia controlul asupra Reaperilor, dar să moară o dată cu asta (blue ending), să distrugă Reaperii (red ending), sau să sin­te­tizeze organicul cu sinteticul și să creeze the ultimate evolution of life (green ending). Peee buuune????

Ai o singură alegere la dialog, care până la urmă nici nu contează. Nu poți să îi aduci ca argument faptul că ai unificat pe geth cu quarians, nu poți să îl convingi să te lase în pace că „we are different”. Nope. Nothing. Trebuie să alegi între aceste trei variante. Eu am ales syntethize ending. Urmează un video cum bătălia de pe Pământ e întreruptă de lumină verde care face pe toți să se ia de mână și danseze hora unirii. Sau ceva de genu. Doar că explodează Citadela și toate mass relays din galaxie. Și apoi, cea mai ciudată chestie: Joker e la bordul Normandy, în mijlocul unei călătorii prin mass relays, e urmărit de raza verde, și până la urmă e atins și se prăbușește pe ceva garden planet. Ies din navă el, EDI și Garrus, toți trei au nuanțe verzui (similar cu faza din Project Overlord din 2) și se uită la celelalte planete/sori care se văd, în timp ce Joker și EDI se țin de mână și se uită în­dră­gos­tit unul la altul.

Urmează creditele, după care mai e un video: sometime, far far in the future, cred că pe planeta pe care s-au prăbuși prietenii noștri, un bunic spune nepotului său povești despre Shepard, și că într-o zi și el va ajunge acolo sus la stele să vadă miile de civ­i­liza­ții. Și apoi un mic popup box care îți spune că povestea lui Shepard nu s-a terminat ci să mai cumperi DLC-uri.

Ză end.

Principala mea problemă cu sfârșitul este că they lied to us. Pe siteul official Mass Effect scrie cu litere mari „EX­PE­RI­ENCE THE BEGINNING, MIDDLE, AND END OF AN EMOTIONAL STORY UNLIKE ANY OTHER, WHERE THE DECISIONS YOU MAKE COMPLETELY SHAPE YOUR EXPERIENCE AND OUTCOME.” Totuși cum afectez eu sfârșitul? E același no matter what. De asemenea, pro­ducă­torul jocul, Casey Hudson, a zis că vor avea mai multe finaluri, variate [2. http://www.oxm.co.uk/37677/mass-effect-3-citadel-is-bigger-than-ever-endings-will-be-more-so­phis­ti­cat­ed/ ]. Riiiight. Din videoul de sfârșit de 5 minute abia îți dai seama care îi diferența. Să zicem că finalul de Destroying the reapers e diferit. Dar în celelalte cazuri dacă nu ai avea duma băgată de Catalyst înainte, nu te-ai prinde what’s the difference.

Apoi, finalul e scurt și foarte diferit de restul jocului. La un joc în care am bagăt 38 de ore, plus câte 40 în cele dinainte, aș vrea totuși un final ceva ceva mai decent decât 5 minute de final super-sec. În joc poți să faci o groază de chestii diferite, de la small scale stuff să vorbești cu un fan, la a fi matchmaker între EDI și Joker, la a rezolva două din cele mai mari conflicte din istoria galaxiei. Toate îs reduse la 0 în final. Și dupaia nici măcar nu aflii ce se întâmplă cu draga ta galaxie pentru care te-ai strofocat atâta. Îs doar speculații. Toate armatele mărețe pe care le-ai adus să ajute Pământul sunt blocate aici – nu mai sunt relays. Pământul nu este în stare să susțină toată această populație nici în condiții ideal, darămite după câteva luni de invazie.

În al treilea rând, nu prea are sens finalul. Duma că reaperii culeg organicii ca să îi salveze sub formă de alți reaperi, ca să prevină dis­trugerea or­gani­cilor de către sintetici, e logică de Catalyst. Ce să mai zic de chestiile că Anderson a urcat după tine, dar a ajuns înaintea ta la control panel. Illusive Man apare din vid. Pentru cei care sunt foarte nitpicky, și exact unde ajungi pe Citadelă și unde te duce raza de lumină e foarte confuz și ilogic. Și apoi ce caută Normandy într-o călătorie printr-un relay? La începutul jocului toți din echipă au probleme cu părăsitul Pământului și ar vrea să rămână să lupte. Brusc Joker o făcut pe el și pleacă? Și când o avut timp să îi culeagă pe co­echip­ierii mei?

Finalul are sens dacă îl privești din punctul de vedere al cos­mi­cis­mu­lui[3. http://io9.com/5886178/why-mass-effect-is-the-most-important-science-fiction-universe-of-our-generation]. Aceasta este  o filozofie conform căreia viața nu are sens, umanitatea este doar un fir de praf și până la urmă acțiunile unui individ nu contează în schema mare a lucrurilor. Dacă acceptăm că aceasta este filozofie BioWare (cel puțin legată de universul Mass Effect), atunci it all makes sense. Atunci chiar că nu contează cât de mult s-o străduit Shepard, există o putere cu atât mai mare decât el, că îl dărâmă. Dar e un joc. Nu mă joc pentru a obține filozofii noi de viață, ci pentru a avea un happy ending.

End rant. Că mă dor degetele deja. *phew*feel­ing much bet­ter*phew*